Find 15-20 genstande. Placér dem samlet så børnene kan se alle genstandene tydeligt på deres skærm. Lad børnene se på genstandene i to minutter, og læg derefter et klæde over dem. Fjern nu én af genstandende uden at børnene kan se hvad det er. Fjern klædet, og bed børnene om at identificere hvilken genstand der mangler. Når børnene har fundet ud af hvilken genstand der mangler, igangsættes en dialog omkring denne genstand. Det er vigtigt at der bliver talt godt rundt om ordet. Det kan fx være ved at spørge til genstandens udseende, funktion, børnenes erfaring med genstanden osv. Følg børnenes initiativer til samtale, og vend derefter tilbage til legen. Vær nysgerrig i forhold til børnenes kompetencer på deres modersmål, fx "Er der nogen der ved hvad den her hedder på andre sprog?". I behøver ikke at gennemgå alle 15-20 genstande. Gentag legen i det omfang I finder passende. Dialogen i legen er vigtigere end selve legen, Foto af Ylanite Koppens fra Pexels
0 Comments
Leave a Reply. |
Sprogstimulering af flersprogede børnHer deles løbende inspiration til sprogstimulering af flersprogede børn Arkiv
February 2021
Kategori |