Find 15-20 genstande. Placér dem samlet så børnene kan se alle genstandene tydeligt på deres skærm. Lad børnene se på genstandene i to minutter, og læg derefter et klæde over dem. Fjern nu én af genstandende uden at børnene kan se hvad det er. Fjern klædet, og bed børnene om at identificere hvilken genstand der mangler. Når børnene har fundet ud af hvilken genstand der mangler, igangsættes en dialog omkring denne genstand. Det er vigtigt at der bliver talt godt rundt om ordet. Det kan fx være ved at spørge til genstandens udseende, funktion, børnenes erfaring med genstanden osv. Følg børnenes initiativer til samtale, og vend derefter tilbage til legen. Vær nysgerrig i forhold til børnenes kompetencer på deres modersmål, fx "Er der nogen der ved hvad den her hedder på andre sprog?". I behøver ikke at gennemgå alle 15-20 genstande. Gentag legen i det omfang I finder passende. Dialogen i legen er vigtigere end selve legen, Foto af Ylanite Koppens fra Pexels
0 Comments
Forud for kategori-jagten skal I finde på kategorier (overbegreber) der skal indgå. Det kan fx være køkkenting. Introducer legen ved at tale med børnene om hvad en kategori-jagt er. Sæt derefter kategori-jagten i gang ved at give børnene en kategori (fx køkkenting). Børnene har nu to minutter til at finde en ting i hjemmet inden for den angivne kategori. Når alle børn er tilbage ved deres skærm, skiftes de til at fortælle hvad de har fundet. Hav nu en dialog om hvorfor/hvorfor ikke den ting de har fundet, tilhører den aktuelle kategori. Lad barnet fortælle alt det hun/han ved om genstanden. Suppler gerne med uddybende spørgsmål. Når barnet er færdigt med at fortælle, må de andre børn også gerne byde ind.
Måske kan barnet lærer den frivillige hvad genstanden hedder på barnets modersmål? Gå derefter videre til næste kategori (fx farver, legetøj, tøj, dyr, former (rund, firkantet, trekantet), madvarer, drikkevarer, fodtøj, overtøj) Tak til forfatter Ina Victoria Schou Haller og Forlaget Carlsen.
Ina Victoria Haller (2016). Den lille bog om store følelser. København: Forlaget Carlsen. Lyt til fortællingen om Trolden Trolle. Mens du hører historien, skal du prøve at finde fem fejl på tegningen i videoen. Det der bliver fortalt i historien, er det rigtige så hvis noget ser anderledes ud på tegningen, er det en fejl. Et eksempel kunne være at fortælleren siger: "Trolden har grønne bukser på", men på tegningen er bukserne orange – fejlen ville her være de orange bukser. |
Sprogstimulering af flersprogede børnHer deles løbende inspiration til sprogstimulering af flersprogede børn Arkiv
February 2021
Kategori |